Moje Muzeum Pocztówek 79.Art deco.Stryjeńska Zofia

Stryjeńska Zofia. Art deco.

Art deco nowy styl w sztuce, będący odpowiedzią na Secesję, dominował w latach 1919-1939. Wybitną polską przedstawicielką tego stylu w malarstwie była Zofia Stryjeńska/1891-1976/malarka, graficzka i ilustratorka ,urodzona i wychowywana w Krakowie, następnie przez kilka lat mieszkająca w Zakopanem. Stryjeńska/wtedy jeszcze jako Lubańska/ zasłynęła w młodości zuchwałym postępkiem.Mając 20 lat , w chłopięcym przebraniu i z paszportem brata rozpoczęła studia malarskie w Monachium. Ta mistyfikacja była niezbędna gdyż kobiet nie przyjmowano na te studia. Niestety, po roku studiów została zdekonspirowana i musiała opuścić uczelnię. Dorosłe życie Stryjeńskiej pełne było niepowodzeń, były też w jej życiu okresy niedostatku. Sztuka była dla niej antidotum na życiowe trudności. Na szczęście, przeżywane kłopoty nie wpłynęły negatywnie na jej twórczość. Jej obrazy pełne są życia i kolorów. Zyskały liczne grono sympatyków. Mnie też się podobają. Oto wybrane pocztówki jej autorstwa.

1. „Młoda wieś polska”.

mp-stryjenska1

2. „Romans góralski”.

mp-stryjenska2

3. „U studni”.

mp-stryjenska3

4. „Spóźniony gość”.

mp-stryjenska4

5. „Zima-z turoniem i gwiazdą”.

mp-stryjenska5

6 i 7. „Harnasie”.

mp-stryjenska6mp-stryjenska7

8. „Święto Kupały”.

mp-stryjenska8

9. „Wesele”.

mp-stryjenska9

10. „Zrywanie jabłek”.

mp-stryjenska10

11. „Scena zimowa”.

mp-stryjenska11

12.”Tańce góralskie”.

mp-stryjenska12

Mimo, że we wpisie 75 zapowiedziałem krótsze odcinki po wakacjach , dziś łamię tą zapowiedź bo trudno mi było wyselekcjonować tylko 5 ilustracji, skoro wszystkie mi się podobają. Obawiam się, że w przyszłości może mi się to jeszcze parę razy przytrafić.

4 thoughts on “Moje Muzeum Pocztówek 79.Art deco.Stryjeńska Zofia

  1. Wpis o Stryjeńskiej przypomniał mi wystawę jej obrazów przed kilku laty w Muzeum Narodowym w Warszawie. Byłam zachwycona pięknem kolorów wystawionych obrazów. Ciekawa jestem czy Pan oglądał tą wystawę?

    Lubię to

    1. Pani Zosiu nie obejrzałem tej wystawy/była w 2009 r./bo przespałem.Dowiedziałem się o niej po jej zamknięciu.Skoro interesuje Panią Stryjeńska to namawiam do zobaczenia ciekawostki.Po wpisaniu w przeglądarkę :Stryjeńska obrazy.Zobaczy Pani jej dzieła i zdjęcia,a wśród zdjęć , zbiorowe z okresu jej pobytu w Akademii w Monachium,na którym przyszła malarka/wtedy jeszcze Lubańska/jest w chłopięcym ubraniu.

      Lubię to

Skomentuj

