Moje Muzeum Pocztówek 76 C.Pocztówka podwójna

 Dwie pocztówki na jednym kartoniku 15×10,5cm.

We wrześniu na pchlim targu na Kole/w Warszawie/kupiłem niezwykłą pocztówkę. Pocztówkę jakiej dotychczas nie widziałem ani o istnieniu jej nigdy nie słyszałem. Jest to polska pocztówka wykonana .w 1969 r. przez bułgarską firmę Fotoizdat. Niezwykłość tej podwójnej pocztówki tkwi w tym, że na podstawowe ,opisane na rewersie zdjęcie zostało nałożone drugie zdjęcie , ale do góry nogami. Zdjęcie to przedstawia dwa duże obiekty: budynek w formie prostopadłościanu oraz kościół. To drugie zdjęcie nie zostało opisane! A oto skany obu przedmiotowych ilustracji: Z lewej :ilustracja podstawowa, a jej opis jest następujący: Malbork. Brama Mariacka z 1352-1383r. Z prawej: skan zagadkowej ilustracji.

impmalbork-bramampmalbork-brama-i-bulgaria

Analizując z żoną zagadkową ilustrację staraliśmy się powiązać ją z którymś z dużych polskich miast mających pod koniec lat 1960-ych miejską komunikację samochodową co sugeruje czerwony autobus na zdjęciu. Gdy już wyeliminowaliśmy wszystkie znane nam miasta, postanowiłem udać się po pomoc do Wydawnictwa Karta w Warszawie, które ma wprawę m.in.w identyfikacji nieopisanych starych zdjęć . Mimo kilku  prób nie udało się sympatycznym Paniom odczytać napisu na ścianie budynku/prawy skraj zdjęcia/ani danych z czerwonego autobusu. Następne kroki skierowałem do Biblioteki Narodowej gdzie od Pani z Ikonografii usłyszałem sugestię by wykadrować czytelną część tajemniczej fotografii i poszukać ,,po obrazie”wchodząc na: images.google.com  Ale do skorzystania z tej podpowiedzi nie doszło bo podczas powrotu z Warszawy zacząłem się zastanawiać czy aby firma Fotoizdat w ramach przyjaźni bułgarsko-polskiej nie wykonała pocztówki internacjonalistycznej, gdyż architektura budynku zaczęła budzić moje wątpliwości, przestała mi pasować jako nasza. Postanowiłem zatem zwrócić się o pomoc do dobrego znajomego, p.Sławomira Skwarskiego, który przez kilka lat mieszkał w Sofii. Był to strzał w dziesiątkę. Pan Sławek orzekł, że widoczny na zdjęciu budynek to TZUM, wielki supermarket usytuowany w centrum Sofii przy zbiegu ulic: Dondukowa i Marii Luizy ale były wątpliwości odnośnie kościoła. Były różne sugestie, które  po sprawdzeniu z fotografiami w sieci,odpadały.W końcu stanęło na cerkwi prawosławnej Sveta Nedelja. Ta cerkiew początkowo też budziła wątpliwości a to z tego względu , że na pocztówce ma ciemną fasadę a w sieci fasada jest jasna , ale sprawę  wyjaśniła informacja w Wikipedii, że cerkiew ta w 2000 r przeszła zabieg oczyszczenia fasady. Dodatkową trudnością w identyfikacji było to że w sieci nie ma takiego ujęcia cerkwi jak na pocztówce. Dla nabrania pełnej pewności co poczynionych ustaleń wstąpiłem do Ambasady Bułgarii , gdzie uzyskałem potwierdzenie naszych ustaleń wraz z informacją, że przedmiotowe zagadkowe zdjęcie zostało wykonane z budynku Ministerstwa Sprawiedliwości i, że widoczne na zdjęciu otoczenie cerkwi uległo w ostatnich latach przebudowie. W rozwiązywaniu pocztówkowej zagadki uczestniczyło 7 osób, wszystkim dziękuję. Dziękuję p.Janowi Bartnikowi za potwierdzenie naszych ustaleń mimo niekorzystnego usytuowania  kamery, która sfilmowała otoczenie cerkwi.

A tak wygląda właściwa pocztówka przedstawiająca Bramę Mariacką w Malborku. Pocztówka ta została wykonana w 1972 r również przez firmę Fotoizdat . Do jej wykonania wykorzystano to samo zdjęcie co do feralnej z 1969r.

mpmalbork-brama-mariacka

Po rozwiązaniu pocztówkowej zagadki wypada mi liczyć na wielki łut szczęścia jakim byłoby spotkanie pocztówki bułgarskiej z 1969 r przedstawiającej Centrum Sofii /zbieg ulic:Dondukowa, Marii Luizy i Vitoshy/z TZUM-em i Svetą Nedelją.

 

4 thoughts on “Moje Muzeum Pocztówek 76 C.Pocztówka podwójna

  1. Dziękuję za komplement.Na swoje usprawiedliwienie,dodam,że rozwiązywanie zagadek/ale o umiarkowanej skali trudności!/ to moje hobby od młodzieńczych lat.Ponadto, mam obecnie sporo wolnego czasu i trzeba to czymś wypełnić

    Lubię

  2. Bardzo ciekawa ta pocztówka, a historia związana z poszukiwaniem powyższych informacji godna szacunku dla Pana i wszystkich pomocników. Gratulacje. Czy nie warto spróbować zidentyfikować to bułgarskie miejsce przez mapy Google.Mając dość dokładny adres,chyba da się to zrobić.

    Lubię

  3. Pani Basiu.Szkopuł w tym,że kamera Google sfilmowała to miejsce pod bardzo ostrym kątem i obraz cerkwi jest byle jaki.Jak wygląda poszukiwana pocztówka bułgarska można odczytać ze skanu po prawej stronie.Ale szukanie jej może być szukaniem przysłowiowej igły w stogu.A nie chce mi się jechać do Sofii ,choć to podobno ładne miasto.

    Lubię

Skomentuj

