Moje Muzeum Pocztówek 77.Wędrujący pomnik Sobieskiego

Wędrujący pomnik króla Jana III Sobieskiego.

W najnowszej naszej historii były przypadki  burzenia niechcianych pomników z epoki PRL, czy też przenoszenia pomników  z potrzeby zwolnienia miejsca pod jakąś inwestycję/choćby przypadek warszawskiej Nike/. Tematem obecnego wpisu będzie jeszcze inny przypadek, przenosiny pomnika Jana III Sobieskiego spowodowane zmianą naszej wschodniej granicy państwowej. Pomnik ten dwukrotnie i to o setki kilometrów zmieniał miejsce swojego pobytu. Oto krótka jego historia: Pod koniec XIX w. społeczeństwo Lwowa mając w pamięci liczne związki króla Sobieskiego ze Lwowem/często w nim przebywał a ponadto urodził się w pobliskim Olesku/postanowiło wznieść mu pomnik.Na ten cel ogłoszono publiczną zbiórkę pieniędzy. Twórca pomnika, lwowski rzeźbiarz Tadeusz Barącz oparł swój projekt na pomniku Sobieskiego znajdującym się w Warszawskich Łazienkach Królewskich. Pomnik odlany w brązie został usytuowany na Wałach Hetmańskich. Uroczyste odsłonięcie nastąpiło w 1898 r.

1.Lwów.Wały Hetmańskie.Pomnik Jana III Sobieskiego.Pocztówka sprzed II W.Ś.

imp-lwow

Po zajęciu Lwowa przez ZSRR, pomnik dla tamtejszych władz stał się kłopotliwym obiektem. Dlatego zrodziła się propozycja przerobienia pomnika na pomnik Bohdana Chmielnickiego. Ostatecznie w 1950 r.władze rosyjskie przekazały pomnik Polsce. Został przewieziony do Warszawy i ustawiony w parku w Wilanowie.

2.Warszawa .Wilanów. Zdjęcie z okresu 1950-1964 przedstawiające pomnik króla Sobieskiego w Wilanowie. Na awers zdjęcia nałożyłem znaczek z 1956 r.z pomnikiem Sobieskiego w Łazienkach. Z prawej:Rewers zdjęcia z opisem historii pomnika przez poprzednią właścicielkę fotografii.

imp-zdjecie-pomnika imp-rewers-zdjecia-pomnika

3.Warszawa.Wilanów.Pocztówka z pomnikiem Jana III Sobieskiego .Pomnik przebywał w Wilanowie w latach 1950-1964.

imp-wilanow-pomnik

4.Gdańsk.Targ Drzewny.Pomnik Jana III Sobieskiego. Po przewiezieniu z Warszawy,pomnik został odsłonięty w 1965 r.

imp-gdansk-pomnik

Kilkunastoletni pobyt pomnika króla Jana Sobieskiego w Warszawie nie jest powszechnie znany.Osobiście, o fakcie pobytu pomnika w Wilanowie dowiedziałem się  dopiero w 2008 r, gdy stałem się posiadaczem komputera i uzyskałem dostęp do Wikipedii. Przedtem miałem już co prawda gdańską pocztówkę z tym pomnikiem i wiedziałem , że pochodzi ze Lwowa, ale nie znałem jego warszawskiego epizodu! Gdy trzy lata temu kupiłem zdjęcie z pomnikiem był to już namacalny dowód na jego pobyt w Wilanowie. Jednak nadal poszukiwałem pocztówki z pomnikiem : na pchlich targach i na Allegro. Ciągle bez rezultatu i gdy straciłem nadzieję, tłumacząc sobie, że być może nie wydano pocztówki, której szukam, wreszcie natknąłem się na nią w sierpniu bieżącego roku. I jak tu nie wierzyć ponadczasowym słowom poety:,,niech żywi nie tracą nadziei”

 

 

4 uwagi do wpisu “Moje Muzeum Pocztówek 77.Wędrujący pomnik Sobieskiego

  1. Wydaje mi się,że przyczyną niezachowania się większej ilości egzemplarzy tej pocztówki było niezbyt ciekawe ujęcie pomnika.Ponadto jej sygnatura wskazuje,że była prawdopodobnie wydana w zestawie i dlatego sprzedała się w małej ilości.

    Polubienie

Skomentuj

