Moje Muzeum Pocztówek 67.Wycieczka do miejsca/miejsc/ Chrztu Polski

1050-ta rocznica Chrztu Polski, po raz drugi na moich pocztówkach.

Zamieszczając wpis 63 z okrojonym materiałem pocztówkowym nie przypuszczałem, że już wkrótce odwiedzę wraz z żoną te trzy historyczne miejsca pretendujące do miana Chrzcielnicy Polski. Pomysł wycieczki narodził nam się w Warszawie ,w Święto 3-go Maja, podczas polonezowego przemarszu/w którym wzięliśmy udział/ z Placu Zamkowego do Ogrodu Saskiego i już w dniach 10-12 maja odbyliśmy z żoną, kolejowo-autobusowo-pieszą eskapadę do :Poznania, Gniezna i na Ostrów Lednicki. Najpierw był Poznań /do którego wyjechaliśmy z Warszawy o 7:10,a dojechaliśmy o 10:20 / a konkretnie Katedra Poznańska na Ostrowie Tumskim. Ze stacji Poznań Główny  na Ostrów Tumski dostaliśmy się tramwajem nr 8.Podaję szczegóły wycieczki z myślą o tym,że jakiś niezmotoryzowany czytelnik bloga zechce pójść naszym śladem.

IMPPoznań IMPPoznań_0001

1 i 2.Na pocztówce z lewej: Katedra widziana z góry. W prawym dolnym rogu widoczne zabudowania Archidiecezji Poznańskiej, u góry widać most kolejowy na rzece Cybina. Pocztówka z prawej: Złota Kaplica w katedrze. W kaplicy tej  znajduje się sarkofag Mieszka I i Bolesława Chrobrego. Na posadce katedry jest napis: Tu pochowani zostali ,Pierwsi Władcy Polski, z rodu Piastów. I wymienionych jest 7-iu władców. Po zwiedzeniu katedry i jej podziemi , przeszliśmy na dziedziniec Archidiecezji by obejrzeć plansze ze zdjęciami z roku 1966 , z obchodów 1000-lecia Chrztu Polski. Na Ostrowie Tumskim byliśmy trzy godziny i był to wystarczający czas na zwiedzenie katedry i jej otoczenia, m.in. odwiedziliśmy most na Cybini obwieszony setkami/a może tysiącami?/ kłódek. Z Ostrowa Tumskiego wydostaliśmy się przez most na Warcie a następnie przeszliśmy pieszo na stację Poznań Garbary , by w niecałą godzinę bo już o 16 -ej znaleźć się w Gnieźnie. Katedra jest oddalona ok 2 km od stacji kolejowej i tylko połowę trasy można przejechać autobusem MZK, a dalej pozostaje spacer. Gdy pokonuje się ostatni odcinek ul.Chrobrego , oczom ukazuje się widok katedry prawie taki jak na pocztówce nr 3. Pocztówka nr 4. pokazuje widok katedry od strony Placu Św.Wojciecha.

IMP Katedra Gniezno  IMP Katedra Gniezno_0001

Wzgórze Lecha, na którym jest posadowiona katedra wznosi się wg mojej oceny na wysokość ok.20 m ponad Plac.Św.Wojciecha.

5.Pomnik Bolesława Chrobrego. Zniszczony przez Niemców podczas II wojny światowej, został odbudowany  w 1985 r. Stoi z południowej strony katedry.

IMP Bolesław Chrobry

6.Srebrny relikwiarz Św.Wojciecha stanowi centralny element jego konfesji stojącej w prezbiterium katedry gnieźnieńskiej. Relikwiarz został wykonany w Gdańsku, w 1662r przez holenderskiego złotnika Petera von der Renena. Relikwiarz ten został zniszczony w 1986 r.przez trzech młodych złodziejów-wandali z Gdańska. Jego rekonstrukcji /,która trwała trzy lata/i zakończyła się w 1989 r.dokonał prof.Wawrzyniec Samp, też z Gdańska. Konfesję stanowią licząc od posadzki: Katafalk/postument/,na którym klęczący, przedstawiciele 4-ech stanów Rzeczpospolitej trzymają na ramionach podstawę, na podstawie jest sześć  orłów, które podtrzymują trumienkę i leżącą postać Św.Wojciecha. Konfesję dopełniają cztery kolumny na wzór kolumn z Bazyliki Św.Piotra w Rzymie.

IMP Relikwiarz Św. Wojciecha

Katedrę gnieźnieńską zwiedzaliśmy etapami przez trzy dni. Szczególną naszą uwagę przykuły:1.Drzwi Gnieźnieńskie z brązu ,wykonane w XII w.przedstawiające życie i mękę Św.Wojciecha. 2.Niewielki drewniany wizerunek Chrystusa Ukrzyżowanego,znajdujący się w kaplicy p.w Pana Jezusa, z którego w 1656 r./najazd szwedzki/,podczas Podniesienia spływały krwawe krople. 3.Rzeźba wita Stwosza w czerwonym marmurze , przedstawiająca arcybiskupa Oleśnickiego. 4.Wspaniałe kute kraty /każda inna/kaplic ,z dwu najlepszych warsztatów tamtych czasów,z Gdańska i z Głogowa.W drugim dniu naszej wycieczki , po porannym zwiedzaniu katedry wybraliśmy się autobusem na Lednicę.Wyjechaliśmy dopiero o 13-ej/bo poranny autobus odjechał zanim dodzwoniliśmy się do informacji/by po ok.40 min.jazdy dotrzeć na przystanek: Dziekanowice Skrzyżowanie. Po wyjściu z autobusu sprawdziliśmy kursy powrotne do Gniezna:pierwszy był o 16:46 , dla nas  za  wcześnie , następny aż o 21:10 czyli, zbyt późno.W zaistniałej sytuacji postanowiliśmy zwiedzić tylko Ostrów Lednicki. Dlatego idąc ku niemu nie zatrzymaliśmy  się ani na chwilę w Wielkopolskim Parku Etnograficznym, natomiast wstąpiliśmy na parę minut do Muzeum Pierwszych Piastów na Lednicy by kupić bilety na prom oraz widokówki. W trakcie krótkiej rozmowy, gdy powiedzieliśmy dlaczego musimy zrezygnować ze zwiedzenia Muzeum i Parku, jedna z Pań tam pracujących zaoferowała się, że zabierze nas do Gniezna po 18-ej ,gdy skończy pracę .Uradowani faktem zyskania  ,,dodatkowego” czasu na zwiedzanie, udaliśmy się ku promowi by dostać się na Ostrów Lednicki/wyspa na jeziorze Lednica, którego głębokość dochodzi do 17 m/.Po przybyciu na przystań naszym oczom ukazał się widok zbliżony do tego z widokówki nr 7.,na której widać Ostrów Lednicki od strony wschodniej. Na wyspie powiewa biało-czerwona flaga. Po lewej stronie widać zadaszenie Pałacowo-sakralnej budowli, na jeziorze widać  płynący prom.

IMP Ostrów Lednicki_0001

8..Ostrów Lednicki z lotu ptaka.

IMP Ostrów Lednicki

Na północ od zadaszenia widać teren wykopalisk, na którym znaleziono Staurotekę.Widoczne są obie przystanie promu i prom cumujący przy lądzie. Po dopłynięciu na Ostrów Lednicki/dystans 180 m/i po zejściu z promu przemieściłem się w czasie o 1016 lat do tyłu !!!.

20160511_141744

Zdarzenie to  zostało udokumentowane zdjęciem  nr 9 ,sfotografowałem  się/dopiero po uzyskaniu ich zgody/,z trzema wybitnymi osobistościami odbywającymi w 1000 r. pielgrzymkę  do grobu Św.Wojciecha. Od lewej:bp.Radzim Gaudenty, książę Bolesław Chrobry, cesarz Otton III. Zwiedzanie Ostrowa Lednickiego zajęło nam trochę ponad 1 godz. Najdłużej zatrzymaliśmy się przy Pałacowo -sakralnej budowli , przy dzwonie Dobrawy, oraz przy przyczółkach mostów :zachodniego/miał 440 m długości/i wschodniego/170 m/-przy których  widać kilka sterczących pod wodą pali -pozostałości  tych mostów. Oba mosty zbudowane w latach 963-64, zostały zniszczone podczas najazdu Brzetysława w 1038 r. Zbliżając się do przyczółka zachodniego , znów przeniosłem się w czasie ,wstecz bo spotkałem Mieszka I/trzyma krzyż/  z dwoma wojami, mającymi  bardzo groźne oblicza .Czułem się nieswojo,stając do zdjęcia obok jednego z nich -zdjęcie nr 10. 20160511_145853

Po opuszczeniu Ostrowa Lednickiego swoje kroki skierowaliśmy ku obu pominiętym obiektom, na których zwiedzanie pozostało nam niewiele ponad 2 godziny.Rozpoczęliśmy od Muzeum Pierwszych Piastów na Lednicy.Największe wrażenie zrobiły na nas następujące eksponaty z wykopalisk na Ostrowie Lednickim oraz wydobyte z dna jeziora: Stauroteka – najstarszy relikwiarz Drzewa Krzyża Świętego,pocztówka nr 11/poniżej/.

IMP Stauroteka

,łódź-dłubanka w pniu dębu o długości ponad 10 m, elementy z mostów, grzebień z kości słoniowej, uzbrojenie. Przeznaczona na zwiedzanie Muzeum 1 godzina ,to zbyt krótki czas by obejrzeć wszystkie eksponaty. Po wyjściu z Muzeum, skorzystaliśmy z okazji i zabraliśmy się z panią jadącą do Wielkopolskiego Parku Etnograficznego. Na jego zwiedzenie mieliśmy też tylko 1 godz ! Najbardziej spodobały nam się: Kościół z drewna, karczma, kuźnia .Naszym zdaniem wybierając się nad Lednicę należy  zarezerwować na to cały dzień/ci co dysponują samochodem mogą przejechać na drugą stronę jeziora i odwiedzić Pola Legnickie/. Po godz 18-ej sympatyczna Pani dała nam ,,lift”do Gniezna.  Trzeciego, ostatniego dnia wycieczki zwiedziliśmy z przewodnikiem  podziemia katedry gnieźnieńskiej a następnie weszliśmy  na południową wieżę katedry, na taras widokowy, na wysokości 50 m,/to tak jakby na 14-to piętrowy wieżowiec/. Do pokonania było 240 wygodnych schodów. Wewnątrz wieży był lekki chłód, kilka razy korzystaliśmy z ławeczek by  odpocząć.Warto było, bo na górze czekała nas nagroda w postaci pięknych widoków. Czas pobytu na tarasie nie jest ograniczony.Wejście na wieżę jest udostępnione dopiero od 2003 r. Pocztówka nr 12

IMP Katedra Gniezno_0002

Prawie taki widok mieliśmy na katedrę z naszego pokoju nr 204 w Domu Pielgrzyma. Wieża ,ta lepiej widoczna/na pierwszym planie /zwana jest zegarową i to na nią weszliśmy . W drodze na stację PKP przechodząc przez Rynek zrobiliśmy zdjęcie herbu naszego miasta/ umieszczonego w bruku obok herbów innych miast/w dowód wdzięczności Gniezna ,za współfinansowanie  przygotowań tego miasta do wizyty Jana Pawła II w 1997r., zwiedziliśmy ponadto trzy zabytkowe kościoły:O.O.Franciszkanów/śliczna kolorystyka wnętrza/,Kościół Farny św.Trójcy/z amboną-łodzią/ i Kościół NMP Królowej Polski z pięknymi rzeźbami aniołów na drzwiach wejściowych. Do domu powróciliśmy o godz 23-ej. Cały wyjazd trwał 65 godzin. Przestroga dla planujących wyjazd na Ostrów Lednicki. Nie należy ufać  nieaktualnym już informacjom internetowym o  kursach autobusów do Dziekanowic. Planując podróż należy sprawdzić aktualny rozkład jazdy dzwoniąc do informacji PKS w Gnieźnie.Ważna informacja dla filatelistów:Z okazji rocznicy 1050-lecia Chrztu Polski,Urząd Pocztowy w Gnieźnie przy ul.Chrobrego,na życzenie nadawcy listu lub widokówki ,stempluje je okolicznościowym datownikiem.Uwaga dot .tytułu wpisu:Jego niejednoznaczność wynika stąd,że trzy miejsca :Ostrów Tumski,Katedra Gnieźnieńska i Ostrów Lednicki pretendują do miana Chrzcielnicy Polski.

4 uwagi do wpisu “Moje Muzeum Pocztówek 67.Wycieczka do miejsca/miejsc/ Chrztu Polski

1. Po dłuższej nieobecności wróciłem do czytania blogu .Jestem pod wrażeniem ciekawego wpisu z okazji 1050-lecia Chrztu Polski. Zazdroszczę ,,przemieszczenia się w czasie” . Dwa lata temu byłem w Gnieźnie ale na Ostrów Lednicki zabrakło czasu.