Moje Muzeum Pocztówek 67 Chrzest Polski

1050-ta rocznica Chrztu Polski, po raz drugi na moich pocztówkach.

Zamieszczając wpis 63 z okrojonym pocztówkowym materiałem dokumentującym nie przypuszczałem, że wkrótce odwiedzę te trzy historyczne miejsca pretendujące do miana Chrzcielnicy Polski. Pomysł wycieczki narodził nam się w Warszawie ,w Święto 3-go Maja, podczas polonezowego przemarszu/w którym wzięliśmy udział/ z Placu Zamkowego do Ogrodu Saskiego i już w dniach 10-12 maja odbyliśmy z żoną, kolejowo-autobusowo-pieszą eskapadę do :Poznania, Gniezna i na Ostrów Lednicki. Najpierw był Poznań /do którego wyjechaliśmy z Warszawy o 7:10,a dojechaliśmy o 10:20 / a konkretnie Katedra Poznańska na Ostrowie Tumskim. Ze stacji Poznań Główny  na Ostrów Tumski dostaliśmy się tramwajem nr 8.Podaję niektóre szczegóły dotyczące wycieczki bo być może ktoś niezmotoryzowany zechce pójść naszym śladem.

IMPPoznań IMPPoznań_0001

1 i 2.Na pocztówce z lewej: Katedra widziana z góry. W prawym dolnym rogu widoczne zabudowania Archidiecezji Poznańskiej, u góry widać most kolejowy na rzece Cybina. Pocztówka z prawej: Złota Kaplica w katedrze. W kaplicy tej  znajduje się sarkofag Mieszka I i Bolesława Chrobrego. Na posadce katedry jest napis: Tu pochowani zostali ,Pierwsi Władcy Polski, z rodu Piastów. I wymienionych jest 7-iu władców. Po zwiedzeniu katedry i jej podziemi , przeszliśmy na dziedziniec Archidiecezji by obejrzeć plansze ze zdjęciami z roku 1966 , z obchodów 1000-lecia Chrztu Polski. Na Ostrowie Tumskim byliśmy trzy godziny i był to wystarczający czas na zwiedzenie katedry i jej otoczenia, m.in. odwiedziliśmy most na Cybini obwieszony setkami/a może tysiącami?/ kłódek. Z Ostrowa Tumskiego wydostaliśmy się przez most na Warcie a następnie przeszliśmy pieszo na stację Poznań Garbary , by w niecałą godzinę bo już o 16 -ej znaleźć się w Gnieźnie. Katedra jest oddalona ok 2 km od stacji kolejowej i tylko połowę trasy można przejechać autobusem MZK, a dalej pozostaje spacer. Gdy pokonuje się ostatni odcinek ul.Chrobrego , oczom ukazuje się widok katedry prawie taki jak na pocztówce nr 3. Pocztówka nr 4. pokazuje widok katedry od strony Placu Św.Wojciecha.

IMP Katedra Gniezno  IMP Katedra Gniezno_0001

Wzgórze Lecha, na którym jest posadowiona katedra wznosi się wg mojej oceny na wysokość ok.20 m ponad Plac.Św.Wojciecha.

5.Pomnik Bolesława Chrobrego. Zniszczony przez Niemców podczas II wojny światowej, został odbudowany  w 1985 r. Stoi z południowej strony katedry.

IMP Bolesław Chrobry

6.Srebrny relikwiarz Św.Wojciecha stanowi centralny element jego konfesji stojącej w prezbiterium katedry gnieźnieńskiej. Relikwiarz został wykonany w Gdańsku, w 1662r przez holenderskiego złotnika Petera von der Renena. Relikwiarz ten został zniszczony w 1986 r.przez trzech młodych złodziejów-wandali z Gdańska. Jego rekonstrukcji /,która trwała trzy lata/i zakończyła się w 1989 r.dokonał prof.Wawrzyniec Samp, też z Gdańska. Konfesję stanowią licząc od posadzki: Katafalk/postument/,na którym klęczący, przedstawiciele 4-ech stanów Rzeczpospolitej trzymają na ramionach podstawę, na podstawie jest sześć  orłów, które podtrzymują trumienkę i leżącą postać Św.Wojciecha. Konfesję dopełniają cztery kolumny na wzór kolumn z Bazyliki Św.Piotra w Rzymie.

IMP Relikwiarz Św. Wojciecha

Katedrę gnieźnieńską zwiedzaliśmy etapami przez trzy dni. Szczególną naszą uwagę przykuły:1.Drzwi Gnieźnieńskie z brązu ,wykonane w XII w.przedstawiające życie i mękę Św.Wojciecha. 2.Niewielki drewniany wizerunek Chrystusa Ukrzyżowanego,znajdujący się w kaplicy p.w Pana Jezusa, z którego w 1656 r./najazd szwedzki/,podczas Podniesienia spływały krwawe krople. 3.Rzeźba wita Stwosza w czerwonym marmurze , przedstawiająca arcybiskupa Oleśnickiego. 4.Wspaniałe kute kraty /każda inna/kaplic ,z dwu najlepszych warsztatów tamtych czasów,z Gdańska i z Głogowa.W drugim dniu naszej wycieczki , po porannym zwiedzaniu katedry wybraliśmy się autobusem na Lednicę.Wyjechaliśmy dopiero o 13-ej/bo poranny autobus odjechał zanim dodzwoniliśmy się do informacji/by po ok.40 min.jazdy dotrzeć na przystanek: Dziekanowice Skrzyżowanie. Po wyjściu z autobusu sprawdziliśmy kursy powrotne do Gniezna:pierwszy był o 16:46 , dla nas  za  wcześnie , następny aż o 21:10 czyli, zbyt późno.W zaistniałej sytuacji postanowiliśmy zwiedzić tylko Ostrów Lednicki. Dlatego idąc ku niemu nie zatrzymaliśmy  się ani na chwilę w Wielkopolskim Parku Etnograficznym, natomiast wstąpiliśmy na parę minut do Muzeum Pierwszych Piastów na Lednicy by kupić bilety na prom oraz widokówki. W trakcie krótkiej rozmowy, gdy powiedzieliśmy dlaczego musimy zrezygnować ze zwiedzenia Muzeum i Parku, jedna z Pań tam pracujących zaoferowała się, że zabierze nas do Gniezna po 18-ej ,gdy skończy pracę .Uradowani faktem zyskania  ,,dodatkowego” czasu na zwiedzanie, udaliśmy się ku promowi by dostać się na Ostrów Lednicki/wyspa na jeziorze Lednica, którego głębokość dochodzi do 17 m/.Po przybyciu na przystań naszym oczom ukazał się widok zbliżony do tego z widokówki nr 7.,na której widać Ostrów Lednicki od strony wschodniej. Na wyspie powiewa biało-czerwona flaga. Po lewej stronie widać zadaszenie Pałacowo-sakralnej budowli, na jeziorze widać  płynący prom.

IMP Ostrów Lednicki_0001

8..Ostrów Lednicki z lotu ptaka.

IMP Ostrów Lednicki

Na północ od zadaszenia widać teren wykopalisk, na którym znaleziono Staurotekę.Widoczne są obie przystanie promu i prom cumujący przy lądzie. Po dopłynięciu na Ostrów Lednicki/dystans 180 m/i po zejściu z promu przemieściłem się w czasie o 1016 lat do tyłu !!!.

20160511_141744

Zdarzenie to  zostało udokumentowane zdjęciem  nr 9 ,sfotografowałem  się/dopiero po uzyskaniu ich zgody/,z trzema wybitnymi osobistościami odbywającymi w 1000 r. pielgrzymkę  do grobu Św.Wojciecha. Od lewej:bp.Radzim Gaudenty, książę Bolesław Chrobry, cesarz Otton III. Zwiedzanie Ostrowa Lednickiego zajęło nam trochę ponad 1 godz. Najdłużej zatrzymaliśmy się przy Pałacowo -sakralnej budowli , przy dzwonie Dobrawy, oraz przy przyczółkach mostów :zachodniego/miał 440 m długości/i wschodniego/170 m/-przy których  widać kilka sterczących pod wodą pali -pozostałości  tych mostów. Oba mosty zbudowane w latach 963-64, zostały zniszczone podczas najazdu Brzetysława w 1038 r. Zbliżając się do przyczółka zachodniego , znów przeniosłem się w czasie ,wstecz bo spotkałem Mieszka I/trzyma krzyż/  z dwoma wojami, mającymi  bardzo groźne oblicza .Czułem się nieswojo,stając do zdjęcia obok jednego z nich -zdjęcie nr 10. 20160511_145853

Po opuszczeniu Ostrowa Lednickiego swoje kroki skierowaliśmy ku obu pominiętym obiektom, na których zwiedzanie pozostało nam niewiele ponad 2 godziny.Rozpoczęliśmy od Muzeum Pierwszych Piastów na Lednicy.Największe wrażenie zrobiły na nas następujące eksponaty z wykopalisk na Ostrowie Lednickim oraz wydobyte z dna jeziora: Stauroteka – najstarszy relikwiarz Drzewa Krzyża Świętego,pocztówka nr 11/poniżej/.

IMP Stauroteka

,łódź-dłubanka w pniu dębu o długości ponad 10 m, elementy z mostów, grzebień z kości słoniowej, uzbrojenie. Przeznaczona na zwiedzanie Muzeum 1 godzina ,to zbyt krótki czas by obejrzeć wszystkie eksponaty. Po wyjściu z Muzeum, skorzystaliśmy z okazji i zabraliśmy się z panią jadącą do Wielkopolskiego Parku Etnograficznego. Na jego zwiedzenie mieliśmy też tylko 1 godz ! Najbardziej spodobały nam się: Kościół z drewna, karczma, kuźnia .Naszym zdaniem wybierając się nad Lednicę należy  zarezerwować na to cały dzień/ci co dysponują samochodem mogą przejechać na drugą stronę jeziora i odwiedzić Pola Legnickie/. Po godz 18-ej sympatyczna Pani dała nam ,,lift”do Gniezna.  Trzeciego, ostatniego dnia wycieczki zwiedziliśmy z przewodnikiem  podziemia katedry gnieźnieńskiej a następnie weszliśmy  na południową wieżę katedry, na taras widokowy, na wysokości 50 m,/to tak jakby na 14-to piętrowy wieżowiec/. Do pokonania było 240 wygodnych schodów. Wewnątrz wieży był lekki chłód, kilka razy korzystaliśmy z ławeczek by  odpocząć.Warto było, bo na górze czekała nas nagroda w postaci pięknych widoków. Czas pobytu na tarasie nie jest ograniczony.Wejście na wieżę jest udostępnione dopiero od 2003 r. Pocztówka nr 12

IMP Katedra Gniezno_0002

Prawie taki widok mieliśmy na katedrę z naszego pokoju nr 204 w Domu Pielgrzyma. Wieża ,ta lepiej widoczna/na pierwszym planie /zwana jest zegarową i to na nią weszliśmy . W drodze na stację PKP przechodząc przez Rynek zrobiliśmy zdjęcie herbu naszego miasta/ umieszczonego w bruku obok herbów innych miast/w dowód wdzięczności Gniezna ,za współfinansowanie  przygotowań tego miasta do wizyty Jana Pawła II w 1997r., zwiedziliśmy ponadto trzy zabytkowe kościoły:O.O.Franciszkanów/śliczna kolorystyka wnętrza/,Kościół Farny św.Trójcy/z amboną-łodzią/ i Kościół NMP Królowej Polski z pięknymi rzeźbami aniołów na drzwiach wejściowych. Do domu powróciliśmy o godz 23-ej. Cały wyjazd trwał 65 godzin. Przestroga dla planujących wyjazd na Ostrów Lednicki. Nie opierajcie się na nieaktualnych już informacjach internetowym o  kursach autobusów do Dziekanowic. Planując podróż należy sprawdzić aktualny rozkład jazdy dzwoniąc do informacji PKS w Gnieźnie.Ważna informacja dla filatelistów:Z okazji rocznicy 1050-lecia Chrztu Polski,Urząd Pocztowy w Gnieźnie przy ul.Chrobrego,na życzenie nadawcy listu lub widokówki ,stempluje je okolicznościowym datownikiem.

4 uwagi do wpisu “Moje Muzeum Pocztówek 67 Chrzest Polski

1. Po dłuższej nieobecności wróciłem do czytania blogu .Jestem pod wrażeniem ciekawego wpisu z okazji 1050-lecia Chrztu Polski. Zazdroszczę ,,przemieszczenia się w czasie” . Dwa lata temu byłem w Gnieźnie ale na Ostrów Lednicki zabrakło czasu.