Moje Muzeum Pocztówek 66. Kościoły polskie i zagraniczne

Kościoły : w Polsce, na terenach utraconych po II W. Ś. , zagraniczne.

Większość prezentowanych pocztówek/to drobna cześć posiadanego zbioru z tego tematu/przedstawia kościoły z miejsc, w których mieszkałem lub które  odwiedziłem.

1.Gródek, pow.Tomaszów Lubelski. Kościół p.w. Św.Anny-Matki NMP zbudowany został w 1840 r. Projekt graficzny pocztówki wykonał cienkopisem artysta Roman Mucha. Do tego kościoła oddalonego 4 km od rodzinnej wioski uczęszczaliśmy/przeważnie/ pieszo co niedziela na Mszę Świętą. W tym kościele przyjąłem trzy pierwsze Sakramenty Święte: Chrzest, Bierzmowanie,Eucharystię.

IMP kościół

2.Kaplica drewniana w Nedeżowie, wybudowana/ nielegalnie/ w 1982 r.,duszą całego przedsięwzięcia w tym i budowy był mój brat Marian. Zdjęcie wykonano 1.08.1982 r., godzinę po jej poświeceniu.

IMP kościół2

3 i 4.Tomaszów Lubelski. Pocztówka z lewej /duży obrazek/:Kościół p.w. Najświętszego Serca Jezusa zbudowany w latach 1935-1949. Do tego kościoła uczęszczałem na Msze Św. podczas nauki w tamtejszym LO. W kościele tym jest piękna zabytkowa ambona w postaci łodzi. Ambona ta została zabrana z kościoła w Uhnowie w 1951 r. gdy doszło do wymuszonej przez ZSRR,regulacji granicy.Pocztówka z prawej przedstawia zabytkowy, drewniany/modrzewiowy/kościół zbudowany w 1727 r.

IMP kościół3 IMP kośció4

5 i 6.Kraków. Pocztówka z lewej przedstawia Kościół Mariacki z XIII-XV w. Słynący m.in.:Ołtarzem Wita Stwosza oraz hejnałem. Na pocztówce z prawej :Kraków-Nowa Huta. Kościół zbudowany z wielkim trudem w 1977 r. Władza ,,Ludowa”starała się zablokować jego budowę gdyż Nowa Huta miała być przykładowym miastem socjalistycznym, czyli bez Boga.

IMP kościół5 IMP kościół6

7.Wołomin. W tym kościele odbudowanym i rozbudowanym po II W.Ś. zawarłem Sakrament małżeństwa.

IMP kościół7

8..Częstochowa. Jasna Góra. Widok z lotu ptaka na kompleks klasztorny. Zdjęcie do pocztówki wykonano 26.05.2006 r.:

Nabożeństwo majowe z udziałem papieża Benedykta XVI.

IMP kościół8

9.Rybnik. Neogotycki piękny kościół Św. Antoniego zbudowany w latach 1903-1906.

IMP kościół9

10.Grodno./Białoruś/. Kościół p.w. Znalezienia Krzyża Świętego z XVII w. przy Klasztorze Bernardynów.

IMP kościół10

11.Wilno/Litwa/. Kościół z 1818 r.p.w. Św.Kazimierza Królewicza z 1618 r.

IMP kościół11_0002

12.Lwów/Ukraina/.Kościół Dominikański z 1769 r.U góry napis: Soli Deo Honor et Gloria/Jedynemu Bogu  Cześć i Chwała/.Pikanterii dodaje fakt, że w latach 1972-1990 w tym kościele mieściło się :Muzeum religii i ateizmu,a napis ciągle istniał!

IMP kościół12

13. Armenia. Eczmiadzyn. Główna Katedra Armenii. Kraj ten jako pierwszy na Świecie bo już w 301 r.,przyjął Chrześcijaństwo, 12 lat przed Edyktem Mediolańskim.

IMP kościół13

14.Finlandia. Kerimaki. Największy drewniany kościół na świecie . Został zbudowany w 1847 r.

IMP kościół14

15.Hiszpania. Barcelona. Sagrada Familia/Świątynia Pokutna Świętej Rodziny/.Secesyjny kościół w budowie/z przerwami/od 1882 r. Zakończenie budowy jest planowane na lata 2026-2028. Mimo trwającej budowy kościół został w dniu 7.11.2010 r.konsekrowany przez papieża Benedykta XVI .Projektantem Kościoła był genialny architekt-artysta Antoni Gaudi.Gdy oglądałem /z zewnątrz/Sagradę Familię w 1995 roku byłem oszołomiony pięknem i bogactwem rzeźb elewacji.To istne cudo!

IMP kościół15

Pocztówki z poz.5,8,9 i 14 są po obiegu pocztowym.

Jedna uwaga do wpisu “Moje Muzeum Pocztówek 66. Kościoły polskie i zagraniczne

Skomentuj

