Wydarzenia z życia Jezusa Chrystusa przedstawione na pocztówkach:

1,2 i 3.Ilustracją pocztówki nr 1 jest cudowny obraz Matki Boskiej Częstochowskiej z małym Jezusem/natomiast zdjęcia 2 i 3 związane są z historią pobytu cudownego obrazu w Bełzie/.

IMP MBCz.

Obraz trafił do Częstochowy w niezwykłych okolicznościach. Został przewieziony z Bełza/niektórzy mylą Bełz z Bełżcem!/na Jasną Górę w 1382 r. przez księcia Władysława Opolczyka. Bardzo ciekawa, zagadkowa historia tego obrazu jest opisana w niektórych przewodnikach po Jasnej Górze oraz w internecie. Gdy w latach 1990-ych natknąłem się  na  jasnogórski przewodnik A.Łazińskiego z 1930 r./internetu jeszcze nie było!/ to dowiedziałem się z niego, że przed wiekami obraz ten przebywał w Bełzie,  czyli niedaleko mojej rodzinnej miejscowości .Ta zaskakująca wiadomość zrodziła we mnie pragnienie odwiedzenia tego miejsca. Marzenie zrealizowałem w 2002 r. Na jednodniową sentymentalną wycieczkę/tereny te do 1951 r należały do Polski / namówiłem brata Mariana/widoczny na obu zdjęciach z Bełza/ i w dniu 14 maja , korzystając z komunikacji autobusowej udaliśmy się przez przejście w Hrebennem ,na Ukrainę. Ponieważ za jednym zamachem chcieliśmy upiec kilka pieczeni, to najpierw pojechaliśmy do odległego Krystynopola -ok.60 km od przejścia granicznego/obecnie : Czerwonograd/.Po 2 godz /w amerykańskim stylu/zwiedzaniu,odwiedziliśmy: Pałac Potockich i piękny polski kościół/od 1988 cerkiew/, rozpoczęliśmy powrót w kierunku domu i wstąpiliśmy do Bełza.  To historyczne miasto, ongiś stolica księstwa, województwa jest obecnie sennym , peryferyjnym miasteczkiem /2 tyś.mk/ z nielicznymi śladami dawnej świetności. Ale nas interesował głównie Zameczek. Znajduje się, a raczej znajdował się 1 km od Bełza, nad rzeką Sołokiją. Obecnie trudno się doszukać śladów po zameczku. Chyba, że są nimi: widoczna na zdjęciu nr 3 ,po prawej stronie murowana baszta?,a może mur obronny z dwoma wieżyczkami-zdjęcie nr 2, okalający plac z dwu stron ,w tym od rzeki Sołokiji,którą widać w dole na zdjęciu nr 2? Na te pytania nie byli  w stanie odpowiedzieć pytani przez nas użytkownicy placu widoczni w głębi ,na zdjęciu nr 3.Być może wiedzę o historii zameczka ma ksiądz z widocznego w głębi kościoła/obecnie  cerkiew/?Ale nie zastaliśmy go.Nie było też czasu na zasięgnięcie języka u władz miasteczka. Na zewnątrz zamkniętego w tym dniu kościoła zobaczyliśmy następujące ślady polskości: Na frontonie kościoła napis:,, Matko Boża ratuj nas” A na bramie ogrodzenia napis,po łacinie:,, Bełz constanter fidelis”/Bełz zawsze wierny/. W drodze powrotnej udało nam się jeszcze dotrzeć autobusem do Uhnowa/odwiedziliśmy b.duży polski kościół ,niestety w ruinie oraz cerkiew/ i to był koniec funkcjonowania w tym dniu komunikacji autobusowej , choć była dopiero godz 17-ta. Dalej , czyli do Rawy Ruskiej dotarliśmy już,,okazją”,a stamtąd ostatnim autobusem do Tomaszowa Lubelskiego.

IMP Bełz IMP Bełż

4.Święta Rodzina. Autor obrazu: Pietro Gagliardi .

IMP Św.Rodzina

5.Święta Rodzina. Obraz w kościele św.Józefa w Nazarecie.

IMP Św.Rodzina2

6.Dwunastoletni Jezus z nauczycielami w Świątyni Jerozolimskiej. Płaskorzeźba w kopalni soli w Wieliczce.   Autor:A.Wyrodek.

IMP W Świątyni

7.Jezus jako stolarz. Autor nieznany.

IMP Jezus

8.Pożegnanie w Nazarecie. Jezus opuszcza dom rodzinny. Autor obrazu: Piotr Stachewicz.

IMP Pożegnanie

9.Chrzest Chrystusa w Jordanie.Miniatura armeńskiego manuscryptu z 1038r.

IMP Chrzest

10.Cud w Kanie Galilejskiej.Płaskorzeźba  w kopalni soli w Wieliczce.Autor:A.Wyrodek.

IMP Cud

11.Cudowne rozmnożenie chleba i ryb.Autor obrazu:Pedro Orrente.

IMP Cud2

12.Obfity połów ryb: Łk .5.4.Autor nieznany.  Pocztówka ma opis w j, japońskim.

IMP Cud3

13.Wjazd Chrystusa do Jerozolimy.Autor obrazu : Plockhorst Bernhard.

IMP Wjazd do Jerozolimy

14.Chrystus wypędza przekupniów ze Świątyni Jerozolimskiej.Autor obrazu:Rembrandt Harmensz van Rijn.

IMP Wypędzenie

15.Grosz czynszowy:Mt.22.15.Autor obrazu:Tycjan Vecellio.

IMPGrosz

16.Rabin o Jezusie .Artykuł z ,,Rzeczpospolitej” z dnia: 26/27.05.2007.Bardzo ciekawa lektura.

IMP Rabin

W następnym Wpisie będą pocztówki związane z:Męką,Śmiercią i Zmartwychwstaniem Chrystusa.

7 uwag do wpisu “Moje Muzeum Pocztówek 55.Wydarzenia z życia Chrystusa przedstawione na pocztówkach

1. Trudno mi autorytatywnie wypowiadać się na ten temat gdyż w Ziemi Świętej byłem tylko dwa razy.Generalnie , z pewnością są za przyjazdem jak największej ilości pielgrzymów bo to przynosi duże wpływy do budżetu .Za chrześcijanami z pewnością nie przepadają ortodoksi.Osobiście lepiej czułem się w Jordanii.

1. Dziękuję za komentarz.Bo niewielu, nawet ze znajomych,zdobywa się na to.Przypuszczam,że w realu ten arras wygląda lepiej niż na pocztówce/niestety, nigdy nie byłem w Watykanie!/.Pisarczyk ,o ile jest to nazwisko?,przypomina mi kolegę Wacka Pisarczyka z LO w Tomaszowie Lubelskim.

2. Ciekawy blog….trafiłam tutaj szukając zdjęcia do posta na Niedzielę Palmową.
    Zapożyczyłam sobie zdjęcie pocztówki z wjazdem Chrystusa do Jerozolimy….jeżeli Pan miałby coś przeciw temu usunę post.
    Załączam pozdrowienia natanna/moje zaczytanie

1. Tak…dzisiaj już mało komu chce się komentować….być może sprawiła to forma lików stosowanych gdzie indziej….a to wielka szkoda dla blogosfery.
        Dziękuję za to, że nie miał Pan nic przeciwko mojej „kradzieży”.
        Zapraszam do siebie…..może i u mnie trafi Pan na coś interesującego.
        Ja mam coraz mniej czasu na blogowanie i zaglądanie na inne blogi, ale przeglądnę Pana posty…dołączyłam blog do tych, na które zaglądam od czasu do czasu.