Moje Muzeum Pocztówek 35 Codzienność PRL

 Bierut i kurioza PRL:

  1. Bolesław Bierut . Pierwszy prezydent PRL i pierwszy sekretarz KC PZPR. Niewątpliwą jego ,,zasługą”była m.in. utrata Lwowa i zamiana/w 1951 r./ węglonośnych terenów w rejonie Krystynopola i Bełza na  ziemię w Bieszczadach. W mojej rodzinie jego nazwisko krążyło w powiedzeniu:,,Bierut a niczewo nie dajut”-aluzja do obowiązkowych dostaw zboża i żywca ,za co rolnicy otrzymywali symboliczne pieniądze.

IMP Bierut

  • 2.Młodzi Polacy mający paszporty w domach nie zdają sobie sprawy z tego, że nie zawsze tak było. O wydaniu lub nie, decydowały organa MO.Które odmawiały osobom , mogącym za granicą brzydko mówić o PRL lub nawet tam pozostać .  MO działało profilaktycznie jak carski cenzor zatrzymujący listy polskich emigrantów z lat 1890-ych namawiających rodziny do emigracji, gdyż Rosja obawiała się wyludnienia terenów swego zaboru. Załączony skan zawiera odmowę wydania paszportu w 1973 r.
  • IMP Paszporty

3.  Za PRL istniał obowiązek uzyskania zezwolenia na używanie radioodbiornika i telewizora. Był też obowiązek zgłoszenia pobytu cudzoziemca, który za każdy dzień pobytu na terenie PRL musiał zapłacić dewizami.

IMP Zezwolenia

4. Towarem deficytowym w PRL był też telefon. Skany przedstawiają dwa zawiadomienia  /oba z Łodzi/o ,,braku rezerwy sieci kablowej ”

.IMP Telefon

5.  Nawet mając pieniądze nie można było kupić mieszkania w budownictwie wielorodzinnym. Najpierw trzeba było zapisać się do Spółdzielni Mieszkaniowej, wpłacić wpisowe, systematycznie wpłacać na książeczkę mieszkaniową i cierpliwie czekać na swoją kolej. Czasem zdarzały się przyśpieszenia kolejki/ gdy ktoś był niezbędny dla zakładu pracy lub miał mocne poparcie/a częściej poślizgi. Można było zapisać się do Spółdzielni w dowolnej miejscowości, ale żeby otrzymać mieszkanie należało przedstawić zaświadczenie , że pracuje się w tej miejscowości lub jest się w niej zameldowanym. Przepisu tego doświadczyłem na własnej skórze, gdy po kilku latach oszczędzania otrzymałem zawiadomienie ze Spółdzielni w Luboniu k/Poznania , że nie mogą mi przydzielić mieszkania bo nie spełniam tych warunków po czym zwrócili pieniądze / bez odsetek!/.

6. Nakazy pracy. Rejonizacja zatrudnienia. Dzisiejsi absolwenci nie mogący znaleźć pracy z radością powitali by ten przepis. Patrz skan. Mam niemiłe wspomnienie związane z rejonizacją zatrudnienia . Gdy w 1971 r otrzymałem  ciekawą ofertę zatrudnienia z pewnego zakładu w Krakowie to tamtejszy /miejski/wydział zatrudnienia zażądał ode mnie okazania dowodu, że jestem zameldowany co najmniej na terenie woj.krakowskiego. Warunku tego nie udało mi się spełnić i z pracy wyszły nici. Drugim razem dopisało mi szczęście. Gdy w 1985 przechodziłem do pracy w OBRTG Warszawa to zgodę stołecznego ratusza na pracę załatwiła mi kadrowa OBRTG we wiadomy jej tylko, sposób.

IMP Nakaz pracy1IMP Nakaz pracy2

W następnym Wpisie będzie zakończenie cyklu o PRL.

4 thoughts on “Moje Muzeum Pocztówek 35 Codzienność PRL

  1. Czego to młode pokolenie nie wie o tych czasach?
    Za obowiązkowe dostawy produktów rolnych dla państwa można było trafić do więzienia. Spotkało to mojego tatę w latach 50-tych na kilka dni przed Bożym Narodzeniem. Z powodu bałaganu w dokumentacji w urzędach powiatu na koniec roku nie doliczono się 1000l mleka, które należało oddać. Bez żadnych ostrzeżeń na 3 dni przed Wigilią milicja zabrała ojca od czworga dzieci i obowiązków w gospodarstwie. No cóż był potrzebny do pracy w PGRze na Mazurach. Wyjaśnienia na miejscu nie pomogły. Dopiero interwencja u Bierut/naprawdę/spowodowała zwolnienie. Ale trzy miesiące koszmaru w naszym domu pozostało w pamięci.

    Lubię

  2. Dziękuję za rozszerzenie tematu obowiązkowych dostaw.Obowiązek dostawy mleka i ziemniaków uleciał z mojej pamięci.Widocznie nie mieliśmy kłopotów z realizacją patriotycznego obowiązku w tym zakresie

    Lubię

Skomentuj

