Moje Muzeum Pocztówek 34 Komuna zagraniczna

Komuna zagraniczna.

W czwartym odcinku cyklu poświęconego socjalizmowi i komunizmowi zaprezentuję pocztówki z mojej kolekcji przedstawiające główne postacie tego mrocznego okresu historii ludzkości:

1.Grób Karola Marksa w Londynie z napisem wzywającym proletariuszy do łączenia się.

IMP Marks 2_0002

2.Dwaj ,,proletariusze” :Leonid/Breżniew/i Erich/Honecker/wcielają w życie wezwanie Marksa i łączą się języczkami. Uważam , że to zdjęcie pokazujące bezpruderyjną miłość dwóch facetów byłoby lepszym symbolem dla środowiska LGBT aniżeli bezpłciowa tęcza.

IMP Usta usta

3.Trzej mordercy/Lenin,Stalin i  Dzierżyński/razem na obrazie P.Wasiliewa.

IMP Trójka

4.Potężny pomnik Stalina w Pradze. Nazywany był przez Czechosłowaków:,, Kolejką po mięso”.

IMP Stalin w Pradze

5.Pomnik Stalina w Berlinie przy Alei Stalina/obecnie jest to Aleja Karola Marksa/. Polska Ludowa nie pozostała w tyle ,mieliśmy :Stalinogród,ulice i place im.Stalina, no i nadal mamy Pałac Kultury i Nauki w Warszawie,który nosił jego imię.

IMP Stalin w Berlinie

6.Moskwa. Mauzoleum Lenina i Stalina.Dwaj tyrani przebywali razem w okresie 1953-61. Rzadko spotykana pocztówka.

IMP Mauzoleum

7.Lenin wg Andy Warhola.

IMP Lenin

8.Phenian. Korea Północna .Jedyne państwo budujące ;Socjalizm ? Komunizm? Z pewnością :Kult jednostki.

IMP Korea

Na pocztówce parada z kolejnej rocznicy powstania tej republiki./

9.Piękna socrealistyczna scena .Obraz przedstawia młockę zboża gdzieś w ZSRR.

IMP Młocka

10.Pocztówka z Mongolii ze znanym bohaterem. W korespondencji nadawcy napisali:,,P.S. Naprawdę nie ma tu innych pocztówek”8.08.1982.

IMP Mongolia

11.Piękne hasło na Pałacu Sportu w Kijowie  :,,Naprzód do komunizmu”

IMP Naprzód

12.Hasło poprzednie jest wciąż aktualne bo jak twierdzi Majakowski:,,Lenin żył, Lenin żyje,Lenin będzie żył”

IMP Lenin wiecznie żywy

I tym optymistycznym hasłem kończę niniejszy wpis.

Pocztówki z poz.2,5,6 i 10 są po obiegu pocztowym.

W następnym Wpisie będzie o Bierucie i o pewnych kuriozach  PRL.

4 thoughts on “Moje Muzeum Pocztówek 34 Komuna zagraniczna

  1. Po zapoznaniu się z ostatnimi odcinkami nie mam już wątpliwości jaka jest Pana ocena PRL,choć po odcinku o pomnikach miałam pewne co do tego wątpliwości /przytoczenie przykładu pomnika w Helsinkach/.

    Lubię

    1. Przytaczając przykład z tym pomnikiem miałem na myśli co innego.Chodziło mi o zachowanie dla przyszłych pokoleń /ku przestrodze/ materialnych śladów epoki PRL.Uważam,że po zmianie patronów,na swoim miejscu/tylko przekreślone/ winne były pozostać poprzednie tabliczki z nazwiskami komunistycznych patronów ulic i placów oraz jeden lub dwa pomniki:np.Pomnik Lenina w Nowej Hucie i Pomnik Wdzięczności w Warszawie na których należałoby zamieścić tablice wyjaśniające realia tamtych czasów.Pozostałe pomniki,o ile nadawałaby się do przeniesienia winne były trafić do specjalnie zorganizowanego muzeum poświęconego PRL i do którego byłyby wożone wycieczki szkolne tak jak to robią Żydzi wożąc młodzież do Auschwitz.

      Lubię

  2. Myślę, że tu zaszło nieporozumienie: Pan Kazimierz ma na myśli Pomnik Braterstwa Broni (czterech śpiących). Pomnik wdzięczności stoi w Parku Paderewskiego przy Rondzie Waszyngtona i jest trochę ukryty ale ma się dobrze. Coś tam się mówi, że trzeba go przenieść do miasta Pana Kazimierza ale mieszkańcy tego miasta go nie chcą.

    Lubię

    1. Panie Sławku dziękuję za czujność .Mea culpa.Faktycznie popełniłem błąd w opisie . Gdy przed laty czytałem historię tego pomnika,to utkwiła mi w pamięci jego początkowa nazwa :Wdzięczności i tak zostało.A robiąc skan nie spojrzałem na opis pocztówki. Jest mi dodatkowo łyso,bo sam pomnik/wykluczając napis,który powinnien być sprostowany /podoba mi się ze względu na na jego realistyczność.
      Co do przenosin Pomnika Wdzięczności z Parku Skaryszewskiego to mogą być kłopoty,bo moje miasto to ,,zaścianek” !W ostatnich wyborach frekwencja co prawda wyniosła 57,6% /przy krajowej 51,3 %/ale jak głosowano! Na PIS 46,8% na PO 19,9 %,na Zjednoczoną Lewicę aż 4,6 %! i to wszystko bez mojego udziału bo chcąc wesprzeć J.Kaczyńskiego głosowałem w Warszawie i do tego w Pałacu Kultury i Nauki!

      Lubię

Skomentuj

