Moje Muzeum Pocztówek 1 Słowo wstępne. Narodziny pocztówki

Od wielu lat jestem filokartystą, czyli kolekcjonerem pocztówek i swoją pasją chciałbym się podzielić z tymi co już zbierają pocztówki i z tymi co zamierzają to czynić.  Moja kolekcja licząca 10 000 pocztówek to owoc niezliczonych wyjazdów na pchli targi do prawie wszystkich miast wojewódzkich a najwięcej do Warszawy w pobliżu której mieszkam.   Część kolekcji stanowią pocztówki rodzinne, otrzymane od znajomych, kupione w antykwariatach lub na Allegro.  Zbieram pocztówki krajowe i zagraniczne, nowe i zapisane , z obiegu pocztowego ,z ponad 40-tu grup tematycznych.   Ponieważ w trakcie rozmów z kolekcjonerami pocztówek zorientowałem się,  że niektórzy z nich nie znają historii pocztówki, więc przytaczam w telegraficznym skrócie historię pocztówki :

W dniu 30.11.1865r.,dr Heinrich von Stephan/ 1831-1897/uwidoczniony na załączonym skanie niemieckiej Postkarte z 1931r.,wydanej z okazji 100-lecia jego urodzin w Stolp/obecnie Słupsk/, zaproponował wprowadzenie do obiegu pocztowego, nowej formy korespondencji, karty przesyłanej bez użycia koperty-Postblatt. Niestety, pomysł Stephana nie został  przyjęty przez jego zwierzchników.

1.

IMG StephanIMP 1931

Dnia 1.10.1869r. .Prof. Emanuel Herrmann/1839-1902/  uwidoczniony na załączonym skanie austriackiego Ersttag/FDC/ z 1977 r. wciela w życie/rzekomo mu nieznany/ pomysł Heinricha Stephana i tak narodziła się Karta Korespondencyjna /Correspondenz-Karte/, nazwana później pocztówką.

2.

IMG HermanIMP Herman

Załączone, poniżej skany pokazują pierwszą austriacką Kartę Korespondencyjną/Typ/Wzór nr 1/o wymiarach 12,3×8,5 cm z nadrukowanym żółtym znaczkiem o nominale 2 krajcarów przedstawiającym Cesarza Franciszka Józefa, wydaną w dniu 1.10.1869 r. wg pomysłu Emanuela Herrmanna.Obieg w dniu 10.04.1870 r. , z Oświęcimia do Krakowa. Treść korespondencji napisana jest  w języku staroniemieckim/szwabacha/.Typ/Wzór nr 1, charakteryzujący się napisem na półkolu miał krótki żywot i wkrótce,bo już w 1872 r.pojawiły się Karty Korespondencyjne z napisem poziomym.

3.

IMG Austria 1870 r_0002 IMG Austria 1870 r 2 s

Dnia 1.10.1869 r.rozpoczęła się ,,era” Kart Korespondencyjnych z tzw. długim adresem/adres zajmował całą stronę Karty!/i stan taki trwał do 1.02.1904r.

A może ktoś z czytelników tego bloga pomoże mi zdobyć :Kartę pocztową,Cp, CM,bądź widokówkę z podobizną Emanuela Herrmanna?

Czytelników mojego bloga uprzejmie proszę o pisemne wyrażenie swojej opinii na temat tego bloga ,który będę pisać z pomocą mojej żony Mieczysławy.Opinię można zamieścić na dowolnej stronie bloga w następujący sposób:  Na dole każdej strony jest napis:Dodaj komentarz, a pod tym napisem jest prostokątne okienko służące  do  pisania opinii o blogu. Warunkiem przyjęcia komentarza jest podanie/tylko dla wiadomości administratora portalu!/adresu e-mailowego i imienia wystawiającego opinię lub kliknięcie na jedną z 3-ech ikon znajdujących się z prawej strony/o ile jest się zarejestrowanym na którymś z tych portali/.

Kazimierz -Franciszek Tabaczuk  E-mail : tab.kristin@wp.pl                                                                                                                         cdn.

4 uwagi do wpisu “Moje Muzeum Pocztówek 1 Słowo wstępne. Narodziny pocztówki

  1. Pingback: Anonim
  2. Moje gapiostwo i uczciwość Pana Kazimierza pozwoliły mi na odnalezienie tego bloga. Z ciekawością przeczytałam informacje na nim zamieszczone. Jednak przede wszystkim pragnę gorąco podziękować za uczciwość i pomoc w odzyskaniu mojego zagubionego telefonu. Raz jeszcze bardzo dziękuję i pozdrawiam.
    AP

    Polubienie

  3. Pani smartfon to moje drugie w przeciągu miesiąca znalezisko na ul.Lipińskiej.Poprzednio był to banknot 20 zł a jego właściciela zauważyłem nieopodal jak nerwowo przeczesywał kieszenie.Był bardzo uradowany odzyskaniem banknotu.Przy postępującej gradacji wartości znajdowanych przeze mnie przedmiotów w następnej kolejności to już chyba będą klejnoty?!

    Polubienie

  4. Gratuluję wielotysięcznej kolekcji, w której można znaleźć prawdziwe unikaty! Bardzo przydatne są wszystkie informacje historyczne – pocztówka to wszak skromny, ale istotny świadek historii. Obejrzałam z wielkim zainteresowaniem wszystkie wpisy, żałując jedynie, że strona pozwala nawigować tylko wstecz. Serdecznie dziękuję również za gotowość do udostępnienia kilku pocztówek na wystawę „Sienkiewicz – pocztówki z podróży”, która odbędzie się w Stacji Naukowej PAN w Paryżu na przełomie listopada i grudnia 2016.

    Polubienie

Skomentuj

